با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه علوم جانوری، بخش زیست‌شناسی، دانشکده ‏علوم، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

10.30473/eab.2025.73701.1984

چکیده

موزه‌های تاریخ طبیعی از مهم‌ترین انواع موزه در جهان، راهی مؤثر و جذاب برای گسترش علم، مرتبط‌کردن جامعه و محیط‌های علمی و هم‌چنین زیرساختی مهم برای آموزش و تحقیقات هستند اما این وظایف را وقتی به‌خوبی انجام می­دهند که به‌روز باشند. لذا در این پژوهش در جهت ارتقای بعد آموزشی موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز، نمونه­های پرنده در بخش جانوری موزه بررسی و اطلاعات آرایه‌شناختی آن‌ها به روز شد. همه‌ی نمونه­ها با استفاده از صفات ریخت­شناسی ظاهری بررسی و با استفاده از منابع معتبر تا حد گونه شناسایی شدند. اشتباهات شناسایی گونه­ها برطرف، اطلاعات رده­بندی گونه­ها به روز و بانک داده آن تهیه شد. برچسب جدیدی برای نمونه­ها تهیه شد و اطلاعات تخصصی با اسکن یک QR code در اختیار بازدیدکنندگان قرار می­گیرد. نتایج نشان داد پرندگان موزه تاریخ طبیعی دانشگاه شیراز حدود 350 نمونه متعلق به 147 گونه، 121 جنس، 53 خانواده و 24 راسته می­باشند. بیش‌ترین تنوع گونه­ای مربوط به راسته گنجشک­سانان با 32 گونه، آبچلیک­سانان با 17 گونه و بعد از آن قوش­سانان، غازسانان و ماکیان­سانان هر کدام با 15 گونه می­باشد. نتایج نشان می­دهد که در مورد 31 گونه جایگاه گونه در راسته، در مورد 8 گونه جایگاه گونه در خانواده، در مورد 6 گونه جایگاه گونه در جنس تغییر کرده است. لذا در این بازبینی 45 مورد تغییرات آرایه­شناختی اعمال شد. در نهایت جهت افزایش بهره­وری و جلب بیش‌تر بازدید­کنندگان پیشنهادهایی ارائه گردید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Adnafi, M., Ghotbi, H., & Mohammadzadeh Fard, S. (2009). Examining the role of museums as educational support centers at various educational levels and introducing the educational activities of the Natural History and Technology Museum of Shiraz University. In: darvish, J., Siahsarvi, R, keyvanfar, N. (2009). The second conference on scientific and natural history museums of Iran. Nikoo nashr, Mashhad. Iran.
Bakhtiari, P. (2014). Birds of prey of Iran. Iran shenasi Pub. Tehran. Iran.
Bamberger, Y., & Tal, T. (2009). The learning environment of natural history museums: multiple ways to capture students’ views. Learning Environments Research, 12(2), 115-129.
Carlson, A. (1998): Temtory quality and feather growth in the White-backed Woodpecker Dendrocopos leucotos. Journal of Avian Biology, 29, 205-207.
Costa, D.DA., Gomes, N., Cantallo, H., & Antunes, C. (2021). Natural history museums: importance in the academic and society framework, the redemption search for the new horizons of science. Conference Paper from the X Iberian Symposium on the Hydrographic Minho River Basin. Special Issue, p. 24-28. e-ISSN: 2595-5527
Darvish. (2009). Iran national museum of natural history and its challenges. In: darvish, J., Siahsarvi, R, keyvanfar, N. (2009). The second conference on Scientific and natural history museums of Iran. Nikoo nashr, Mashhad. Iran.
Delicado, A. (2006). Museums and the promotion of the scientific culture in Portugal. Sociologia, Problemas e Práticas, 51, 53-72.
Gholamhosseini, A., Aliabadian, M., Töpfer, T., & Sætre, G.P. (2023) Morphology and morphometry of two hybridizing buntings at their hybrid zone in northern Iran reveal intermediate and transgressive morphotypes? Avian Research, 14, 100150.
Gill, F., Donsker D., & Rasmussen, P. (Eds). (2023). IOC World Bird List (v13.2). doi: 10.14344/ IOC. ML.13.2.
Iudica, C.A., Whitten, W.M., &Williams, N.H. (2001): Small bones from dried mammal museum specimens as a reliable source of DNA. BioTechniques, 30: 2-4.
Jafarian, M.A. (2009). The role of natural history museums and reference collections in preserving national heritage and in education and research in the country. In: darvish, J., Siahsarvi, R, keyvanfar, N. 2009. The second conference on scientific and natural history museums of Iran. Nikoo nashr, Mashhad. Iran.
Johanson, L. B., & Olsen, K. (2010). Alta Museum as a tourist attraction: the importance of location. Journal of Heritage Tourism, 5 (1), 1-16.
Joseph, L. (2011). Museum collections in ornithology: today’s record of avian biodiversity for tomorrow’s world. Emu, 111,  i–xii.
Kaboli, M., Aliabadian, M., Tohidifar, M., Hashemi, A., Musavi, SB., & Roselaar, CS. (2016). Atlas of Birds of Iran. Kharazmi University Press, Karaj, Iran.
Khaleghizadeh A., Roselaar K., Scott D.A., Tohidifar M., Mlíkovský J., Blair M., & Kvartalnov P. 2017. Birds of Iran; Annotated checklist of the species and subspecies. Iranshenasi Publishing, Iran.
Khaleghizadeh, A. 2004. A checklist of bird species held in seven important collections in Tehran. Sandgrouse, 26(2), 87-93.
Leinfelder, R., & Xylander, W. (2016): Museums of Natural Sciences and Museums of Natural History. In: Graf, B., & Rodekamp, V. (eds), Museums: Between Quality and Relevance - Denkschrift on the state of museums, Berliner Schriften zur.
Lister, A.M. (2011). Natural history collections as sources of long-term datasets. Trends in Ecology and Evolution, 26 (4), 153-154.
Mansoori, J., 2013. A Field Guide to the Birds of Iran. Farzaneh Book, Tehran.
Rodríguez, I. B., & Campos, M.A.T. (2021). The exhibition as a substrate for environmental education in a Natural History Museum. Ciência & Educação (Bauru), 27, e21002, 1-16.
Rosenberg, D.D., & Clary, R.M. (2018). Museums at the forefront of the history and philosophy of geology: history made, history in the making. Geological Society of America.
Svensson, L., Mullarney, K., & Zetterstrom, D. (2009). Collins Bird Guide: The most complete field guide to the birds of Britian and Europe. HarperCollins Publishers Ltd., London.
Taleb, N.N. (2007). The black swan: the impact of the highly improbable. Random house publishing group. New York.